Readings - a Fatima El Hajj Solo Exhibition

Event :
Readings - a Fatima El Hajj Solo Exhibition
Organizer :
Albareh Art Gallery
Date :
9th April 2013 to 30th April 2013
Venue :
Albareh Art Gallery
Description :

Albareh Art Gallery will open an exhibition by renowned Lebanese painter Fatima El Hajj, The exhibition titled "Readings" pays homage to the "book" and the act of reading .

The opening will be on the 9th of April, 2013 at 7p.m. The exhibition will last until the 30th of April,2013.

The artist will also present a talk about Contemporary art and its repercussions in Europe on the 10th of April at 7p.m. at Albareh.
The book and the act of reading is what inspires Fatima's painted meditations, through colorful interstices staged in the familiar textures of the gardens she has admired: Her family estate in Wardanieh, the beautiful garden of roses in Rmaileh and the paintings of the Impressionist masters. she receives inspiration from the illustrations of Yahya Ibn Mahmood al-Wasiti for a thirteenth-century collection of stories written by the poet Abu al-Qasim Muhammad bin Ali Al-Hariri.

Her palette of strong red, yellow and blue navigates through the canvas with the intimacy of a reader, carefully tiptoeing around the most difficult passages with the curiosity of a child, leafing through ages of the world, lifetimes, situations and emotions at the ease of a soft breeze.The exhibition is a friendly warning against a bookless society in which the joy of conversation and friendship is replaced by the rapid and the fleeting, distorting the memory and displacing us from our own lives.

Exhibited internationally since 1985, El Hajj deploys the use of modern elaborate techniques alongside motifs from the world of nature, intellectual landscapes and spiritual meditations.Gardens and nature occupy a prominent place in her work.

About Fatima El Hajj

Fatima El Hajj was born in Wardanieh, Lebanon, in 1953. She is a graduate from the Institute of Fine Arts at the Lebanese University and received art training in Leningrad and Paris. At present, she is a professor of art at the Institute of Fine Arts in Lebanon. Since her first solo exhibition at the Spanish Cultural Center in Beirut, 1985, her work has been showcased extensively throughout the world and is part of several important public and private collections.

Several works of the artist have been sold at important auctions, including "La Lecture", sold at Christie's Dubai Modern & Contemporary Arab, Iranian and Turkish Art in 2011, and that can be seen as a prelude to the current exhibition, "Readings". She received the International Picasso Award in 1984 and is a recipient of the first prize for the 2007 Emmar International Art Symposium, Dubai.

سيقوم البارح بافتتاح معرض شخصي مهم للفنانه اللبنانيه فاطمه الحاج
وسيكون عنوان المعرض " المطالعه"
وسيتم الافتتاح يوم الثلاثاء الموافق ٩ أبريل في تمام الساعه السابعه مساء ويستمر المعرض لغايه ٣٠ أبريل،٢٠١٣
وستلقي الفنانه محاضره بعنوان " الفن المعاصر وتداعياته في أ وربا و ذلك في ١٠ أبريل،٢٠١٣ في الساعه هلسابعه مساء

يقدم البارح "المطالعة "، للفنانة اللبنانية فاطمة الحاج، من خلال هذا العمل الذي يعتبر كتكريم "للكتاب" والقراءة - وهو الفن الذي يعود إلى خمسة آلاف سنة مضت والذي يعبر عن الثقافة البشرية. في هذه اللوحات، تقوم الفنانة والتي تلقت دراستها الأكاديمية الكلاسيكية في وطنها الأم لبنان ، ثم في لينينغراد وباريس، باستكشاف العلاقة المادية للقراءة من خلال رحلة بصرية، كما تتكشف الصفحات عن الحدائق والكلمات الملونة بدرجات الباستيل ، في سلسلة متصلة واحدة تلتقطها الذاكرة وتمتد من الألواح الطينية من بلاد ما بين النهرين، حتى اختراع الورق واختفاء ثقافة الكتاب في العالم الحديث.

تحتل الطبيعة مكاناً مميزاً في حياة الفنانة يظهر ذلك جلياً في أعمالها التي تعكس البيئة الخضراء والمزهرة التي ترعرعت فيها "جاء شغفي للألوان من ملاحظتي اليومية من الورود المزهرة وتغيير المواسم. كلما جلست في حديقتي لأرسم حرصت أن أكون في حضرة جميع درجات الأخضر والأحمر والأصفر في الطبيعة حولي". بينما غالبا ما ترتبط اللوحات التي تعكس صوراً من الطبيعة مع الأشكال التصويرية للحياة ولكن تقوم الفنانة فاطمة الحاج بمحاولة الوصول إلى العقل الباطن واللاشعور من خلال رسوماتها.

عن الفنانة فاطمة الحاج

ولدت فاطمة الحاج في وردينه بلبنان عام 1953. تخرجت من معهد الفنون الجميلة في الجامعة اللبنانية وتلقت تدريبها الفني في لينينغراد وباريس. في الوقت الحاضر هي بروفيسورة في معهد الفنون الجميلة في لبنان. منذ معرضها الفردي الأول في المركز الثقافي الإسباني في بيروت، عام 1985 فقد تم عرض أعمالها على نطاق واسع في جميع أنحاء العالم وتشكل أعمالها جزء من مجموعات خاصة وعامة مشهورة.

وقد تم بيع العديد من الأعمال للفنانة في مزادات عالمية، بما في ذلك "المحاضرة "، التي بيعت في دبي في صالة كريستي للفن والعربي والإيراني والتركي المعاصر في عام 2011، ويمكن رؤية ذلك تمهيدا للمعرض الحالي، "قراءات" . وتلقت جائزة بيكاسو الدولية في عام 1984، و حازت على الجائزة الأولى في ندوة ايمار في دبي في 2007.

Launch Map

  • No comments yet.